Vastuullisuusviestintä hevosalalla
Saara Iivarin webinaari vastuullisuusviestinnästä hevosalalla
innoitti kirjoittamaan aiheesta, sillä hevosalan sosiaalinen lisenssi
on ollut jo hyvän aikaa esillä. Aihe on kiinnostava, koska aina voi kehittyä ja miettiä
miten voisi
viestiä tehokkaammin ja uskottavammin, sekä näin ollen mahdollisesti
edistää hevosalan asemaa omalta osaltaan.

Ihmisten
suhtautumiseen eläimiin ja hevosiin on pyritty vaikuttamaan jo
vuosisatoja. Monet ovat varmasti kuulleet kirjasta Uljas musta (Black
Beauty, Anna Sewell, 1877). Sewell oli itse vammautunut tapaturmaisesti
ja menettänyt liikuntakykynsä. Hän pystyi kulkemaan ainoastaan
valjakoilla, ja näki näin ollen monenlaista hevosenkäsittelyä. Tästä
johtuen hän kirjoitti tarinan hevosen näkökulmasta, jotta ihmiset
kohtelisivat eläimiä ja hevosia paremmin. Mielestäni, tämä on ollut
erittäin vaikuttavaa viestintää, sillä teosta luetaan edelleen. Tämän
päivän vastaava teos, voisi olla suomalaisen Helena Telkänrannan Yksi Hevosen mieli -
sarjakuva.
Yhteiskunta on
jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii kaikilta
aloilta sopeutumista ja kehittämistä. Erityisesti hevosalalta, sillä
teollistumisen myöstä hevosten käyttö vähentynyt. Raviurheilun suosio
sotien ja koneistamisen jälkeen on auttanut säilyttämään Suomen kansan
kiinnostuksen hevosiin ja hevosurheiluun. Kansainvälinen menestys 80- ja
90- luvuilla ratsastuksen eri lajeissa myös auttoi pitämään hevoset
osana yhteiskuntaa. Kaupungistuminen entisestään 2000-luvulla ja
digitalisaatio on tuonut mukanaan omat haasteensa. Vaikka hevosala on
saanut negatiivista huomiota ja julkisuutta, esim.
webinaarissakin mainitun Tokion olympialaisten viisiottelun ratsastuksen
myötä, tulee muistaa median toiminnan lähtökohta: tuoda epäkohtia ilmi.
Hevosala vain on entistä tarkemman suurennuslasin alla, koska
työskentelemme eläinten kanssa. Vastuumme on suurempi.
Webinaarissa
mainittu, ja kansainvälisesti palkittu HIHS Helsinki Jumps Green -
formaatti on hyvä ja konkreettinen teko sekä viesti alan halusta
kehittyä ympäristövastuullisempaan suuntaan. Jotta ala voi kehittyä,
tarvitsemme yhteistyötä sidosryhmien kanssa (iso menetys oli esim.
Fortumin lannanpolton lopettaminen Suomessa). Hevosalan vaikuttavuus
analyysin myötä, hevosten merkitys yhteiskunnassa tänä päivänä on saatu
konkretisoitua. Muutoin tutkimustietoon suhtaudun vähän varauksella.
Ollessani kouluratsastuksen koulutustustilaisuudessa, kuulin pääpuhujalta eräästä
tutkimuksesta joka oli tehty kankikuolaimen aiheuttamasta stressistä
hevosille. Tutkimustulos oli, että kankikuolaimet aiheuttavat erittäin
suurta stressiä hevoselle. Tutkimus oli otettu tarkempaan analyysiin ja
kävi ilmi, että kokeessa käytetyt hevoset olivat 3 vuotiaita joilla ei
ollut ikinä ollut kuolaimia edes suussa. Tutkimus oli onneksi saatu
mitätöityä.
Päällimäinen
ajatus mikä webinaarista jäi oli, että miten saisimme nuoren sukupolven
jäämään lajin pariin ja myös sosiaalisen median käyttäminen
viestintässä. Z- sukupolvi on webinaarin mukaan diginatiiveja joiden
suurin huolenaihe on ympäristö. Lisäksi sosiaalinen media on mielestäni
hyvä työkalu, mutta sillä saa hyvin nopeasti myös huonoa aikaan.
Kuvaamalla ja erilaisilla muokkauksilla voidaan myös helposti luoda
negatiivista julkisuutta, vaikka todellisuudessa kaikki asiat olisivat
kuten pitää ja hyvin. Haaste myös saada luonnosta ja eläimistä
vieraantuneen väestön tietoisuuteen mikä on normaalia toimintaa hevosten
ja eläinten parissa ja mikä ei.
Viestintä on uskottavaa kun kertoo rehellisesti kehityskohteista, ilman kilvenkiillotusta. Tulee tunnistaa oman toiminnan kannalta keskeiset asiat ja inhimillisyys on sallittua. Sosiaalisessa mediassa tulee kertoa niistä konkreettisista teoista, keskittyen kanaviin joissa kohderyhmä on.
Kirjoitus on alunperin ollut koulutehtävä syksyllä 2023.